Lévay Máté

Ezzel a bloggal szeretném ismertetni fontosabb eseményeimet, meghatározó pillanataimat, főbb munkásságaimat illetve terveimet a jövővel kapcsolatosan. Az oldalon szereplő ÖSSZES fénykép és videó SAJÁT KÉSZÍTÉSŰ! A fényképek esetleges terjesztését, felhasználását kérem jelezze e-mailben. Köszönöm! info@levay-mate.hu

Facebook

Friss topikok

Utolsó kommentek

Külső feed

Houston we have a problem

" A természetes erő "

2010.07.21. 15:36 MiTosz

     Döbbenve állok a tények előtt, mennyi ember él a hobbijának. Úgy érzem köztük vagyok én is, hisz (egyenlőre) azt csinálom, amit szeretek és ami egyben a hobbim is. Tegnapi napon egy - számomra - rendkívül tanulságos fotózáson vettem részt, rengeteg-rengeteg információt szerezve egy sportágról (vagy időtöltésről?). A főszerepet a természetes erő kapta, melyre igen is figyelmet kell szakítani. Az izmaink növelésével foglalkozni elsősorban nem csajozási célból érdemes (bár arra is remek taktika), sokkal inkább a férfias kinézet, a magabiztosság és bátorság elsajátítása. A rendkívűl jó fizikum elérése egyeseknek a munkájával egyenlő, különösebb odafigyelés nélkül is erős lehet az ember, de vannak, akik minden más elfoglaltság elé helyezi hobbiját, a test izomtömegének növelését. Ilyen személy Ferenc is, akit tegnap volt szerencsém megismerni, majd szembesültem izomzatával. Miért fontos, hogy jó kiállása legyen valakinek? Előnyös vagy hátrányos az izomcsoportok folyamatos terhelése? Kezdőként hogyan lásson neki bárki is az erősítéshez, anélkül hogy sérülést szerezzen?

Íme egy cikk, melyből minden kiderül:

Mint mindennek a, testünknek is szüksége van karbantartásra, átmozgatásra, fokozott figyelemre. Ez alól az izmaink sem kivételek. A természetben, amit nem használsz az leépül, elsorvad, elgyengül. De tehetsz ellene!

Nem elég csak a belső szerveinkre figyelnünk, ahogy a nőknél úgy a férfiaknál is fontos a kinézet, azonnal meglátszik, ha valaki komolyan veszi a külsejét, de az is, ha nem foglakozik a külsővel, rosszabb esetben elhanyagolja magát.

Akinek nagy a motivációja és kitartó, szeretne erős lenni és látványos változást tapasztalni magán, annak mindenféleképpen ajánlott az erősítés, már csak egészségügyi szempontból is.

A sportág kezdő fiataljai gyakran esnek abba a hibába, hogy nem tudják, miként lássanak hozzá a legegyszerűbb gyakorlatoz, ezért saját elképzelésük szerint erősítenek. Macsu Ferenc elmondása szerint a legjobb tanács mindenféleképpen az alapgyakorlatok szabályos elsajátítása, magas ismétlésszámmal, ezzel elkerülve a későbbi sérüléseket. Éppen ezért célszerű szakedző segítségét kérni, ugyanis szükség lesz egy megfelelően összeállított, személyre szabott edzéstervre. Gyakori, hogy saját magunk szakszerűtlenül állítjuk össze edzésprogramunkat, de ez hosszútávon veszélyes és hasztalan. Ferenc tapasztalata pont ennek a következménye: "kezdetben a saját készítésű edzéstervem eredménye lett az akkori izomzatom aránytalansága, melyet évek munkájába került helyrehozni, az edző észreveszi az aránytalanságot, és még időben tudtam volna korrigálni".

Másik nagy hiba, hogy sokan az azonnali látványt várják. Sajnos ez nem ilyen egyszerű. Bár fokozatosan érzed magadban az erőt, mégis az izomzat csak lassan, de fokozatosan fejlődik. Kötelező időt szakítani az izmok regenerálódására is! Ha türelmetlen az illető, nagy súlyokat emelget, vagy a gyakorlatokat nem megfelelően végzi, akkor fájdalmas sérülések következhetnek be. A rosszul megválasztott súlyok is roppant kellemetlenséget tudnak okozni, ha túlbecsüljük önmagunkat. Mint az előbbiekben is említettem ezért is fontos a szakedző és/vagy a tapasztalt edzőtárs, aki egyfajta fékként szolgál, ha túl bátrak vagyunk. Viszont ha indokoltnak látjátok, akkor mindenféleképpen  próbálkozzatok nagyobb súllyal, de csak ésszel.

Kiküszöbölhetők ezek a balesetek, sérülések bemelegítéssel, nyújtással, de ami a legfontosabb, mindenképpen meg kell adnunk az izmaink számára azokat a dolgokat, amik a regenerálódáshoz szükségesek, két edzés között, illetve edzések alatt:
Megfelelő pihenőidő két edzés közt
Megfelelő mennyiségű alvás (6-8 óra minimum)
Megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje, szénhidrát, zsír és egyéb tápanyagok (pl.: rostok)

Megfelelő mennyiségű folyadék (nem cukros üdítők, hanem víz)

 

"Ha valaki étrend kiegészítőket, fehérjét vagy vitaminokat szeretne szedni az edzés ideje alatt, de nem tudja mennyire káros vagy éppen előnyös a szervezet számára, az mindenféleképpen konzultáljon edzőjével. Az én meglátásom szerint ezek a termékek teljesen veszélytelenek, sőt kifejezetten nélkülözhetetlenek a nehéz fizikai teljesítőképességhez. Például egy nagy dózisú multivitamin kifejezetten javasolt a későbbi sérülések elkerülése végett, vagy túledzettség ellen."

 

Személyiség, lélek
Ki kell még térnünk a személyiségünk megváltozására. A gyúrás én-központúvá tesz, ennek vannak negatív, de pozitív hatásai is.
Pozitív hatásai a következők lehetnek:


- magabiztosabbá válsz
- határozottabb,
- talpraesettebb,
- bevállalósabb,
- hosszú évek múlva nyugodtabb
- és bátrabb leszel

Gyakori negatív hatásai:


- picit nagyképűbbnek tűnhetsz mások szemében
- nagyszájúbbá válsz
- önzőbbnek tűnhetsz
- többet foglalkozol önmagaddal, mint a környezeteddel
- bátorságod vakmerőségbe csap át, ami bajba sodorhat

Sokak számára a gyúrás csak egy jó kiegészítő sportág, erősítés. Miután eltöltöttünk egy hosszabb időt ebben a sportágban, előbb vagy utóbb válaszút elé kerülünk. Testépítővé válunk és akkor mindent ez alá rendelünk, vagy marad egy jó hobbi, egy kiegészítősport, más megmérettetésekhez pl. foci, úszás. A választás nem minden esetben egyszerű.

Végezetül a bemelegítés és nyújtás: Nem szabad elhanyagolni a megfelelő, alapos bemelegítést és az edzés végén történő levezetést, valamint az óvatos (hangsúlyozom: nagyon óvatos) nyújtást.

Ha elég kitartó vagy és érezni szeretnéd az erőt, amit kitartással; odafigyeléssel; hosszadalmas, évekig tartó szigorú edzéssel elsajátíthatsz, akkor ne lépj hátra, hisz a későbbiekben előnyödre válhat: akár a strandon, akár munka közben.

Köszönet Macsu Ferencnek és Szabó Zsoltnak.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: fotó kep interjú cikk újság kepek interju szentendre máté mate ujsag mitosz lévay levay lévaymáté

A bejegyzés trackback címe:

https://levaymate.blog.hu/api/trackback/id/tr192166384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.